Tuesday, January 8, 2008

The winner takes it all....

Då var det dags att kora den sämsta fiskaren, jag var tyvärr den stora favoriten till denna lite mindre smickrande titel, ni vet min vanliga otur! Dom hämtade upp oss vid resorten 15,00 på eftermiddagen det var jag, Tomas, Rolf, Kenneth och hans son Rasmus. Samt fyra besättningsmän. Vi fick reda att en av dessa var kock ombord och att dom hade softdrinks och vatten som också ingick tillsammans med maten. Kocken som kanske hade passerat sitt bäst före märke med en 30år var i alla fall glad, snabb att agna och helt okey kock. 16,00 så styrde vi ut mot det öppna havet vår första sträcka varade i cirk 4-5 minuter sen så ankrade dom upp och sa att nu måste vi vänta på mörkret så att vi kan börja fiska squid. Nu började man känna sig som en klassisk looser turist som köpt grisen i säcken och fått ett paket bacon istället, och då menar jag inte dig Stickan...Dom grejade med lite spön och passade på att servera oss en omelette med ris och några grönsaker

Sen så slängde vi i våra spön och började rycka(käcka)= efter squid när det fortfarande var dagsljus. Tompa fick som vanligt den första osv jag tror ni förstår....När det sedan började mörkna så hände det något, jag fick plötsligt vind i seglen och drog upp 28st Tomas fick 16 någonting men det räknas väl aldrig när man blivit tvåa! Sedan så började vi fiska med nät enligt thaitradition, Dom släcker ner ena sidan av båten och lägger i ett nät där och tänder upp på andra sidan. När nätet sedan är utlagt så tänder dom upp nätsidan först med vanliga lampor, sedan släcker dom den andra sidan och tänder även upp en kraftig röd lampa på nätsidan och jävlar vad squiden kom farande nästan som en scudmissil. Så då fick vi rejält med agnfisk.





Sedan så drog vi till ett annat ställe och fiskade efter barracuda tyvärr fick vi ingen och vi fick jättedåligt med annan fisk. Vi fortsatte och fiskade men hade dom varit schyssta mot oss så skulle dom sagt åt oss att passa på och sova, men icke sa nicke så vi kom att bli extremt trötta.

Vid 6,15 gav vi oss iväg till nästa ställe och här fick vi några stora men även några små, Tomas tog ledningen som vanlig men värst var rolf. Kenneth drog dagens största fisk här och kunde vara dryg mot sonen som fortfarande var en så kallad fiskfitta, ursäkta språkbruket men ni vet ju att mitt alter ego är Jack Sparrow, lite packad och helt oberäknelig så därför språket.

Nu var kaptenen lite småsur över det klena resultatet så vi åkte till ytterligare ett ställe och nu började det hända grejer ska ni veta. När man ska överdriva när det gäller fiske så säger man att det högg hela tiden men den här gången var det faktiskt så. Rolf slog till med dagens tredje största fisk

och poserade med ett nyfunnet leende som han måste ha sparat i den blekingska myllan i många många år. Grattis Rolf! Rasmus the son too the big fishingking Kenneth började dra upp fiskar på det mest märkliga sätt, när han var på väg att dra in en sjöorm i båten så sa skrek besättningen NOOOO och kapade linan, jag tror nog att att Rasmus drog upp en 40 fiskar men pappa Kenneth mös hela tiden över den största. Hur gick det då för svågrarna kan ni nog undra. Rolf som var utom toton drog ifrån till att börja med tätt följd av Tompa och para mi som klar looser....Men helt plötsligt så vände det även för mig så jag började närma mig bakifrån. Först kom jag ifatt Tomas, sedan så kom jag ikapp och förbi Rolf och bärjade dryga ut ledningen så hädanefter så kan ni när ni träffar på Tomas kalla han för TVÅAN 2:an. Men nu ska vi inte rubba in saltet i såren på stackaren, Vi hade en helt otrolig fisketripp. Kolla in resultatet. Sluscore Björn 34 Rolf 26 Tomas 25 Kenneth ett jättegäng och det viktigaste den största sonen Rasmus fick no några mer än mig men jag hade svårt att hålla koll så att säga. Besättningen drog nog in et 60 tal fiskar också. Sedan fick vi reda på att det var deras bästa tripp denna säsong.

2 comments:

irene said...

Störst är inte alltid godast,(träig) små mjälla är fina o goda. Tur för fiskarna att det bara är början på säsongen. Vi är uppe i +3,7.
Irene

b-tung said...

Det här var den häftigaste fisketuren jag har gjort någonsin. Man har ju gjort en del där man bara får ett gäng småfiskar men det här det var grejer det. +3,7grader inte illa. Hoppas att det kommer upp i +10grader om några veckor.
björn