Thursday, December 24, 2009

Mat är gott...Ibland

Våra kära landlord Dao kom fram till mig och Annelie och berättade väldigt förnöjsamt att hon

hade fått tag på röd jellyfish. Precis, röd stor manet! Saken är som sådan att den inte är röd från början utan att den får den färgen när man bankar den mot en röd rot så då blir den både röd och någon form av tillagad. Vi bestämde att vi skulle testa den röda jellyfishen till kvällen och man skulle äta den med deras superstarka fishsauce som när man ska ha den till jellyfishen tillsätts till mortlade jordnötter(krossade). Jag luktade lite på den när den låg i den här plastboxen, jag kan nog beskriva doften som väldigt annorlunda. Kvällen kom och vi gick upp på restaurangen och beställde våra varmrätt och


tillhörande dricka. Sen så bars denna delikata anrättning in.....
Konsistensen var nog det mest skumma jag har provat. Som en variant av krispig och porös på samma gång, absolut inte som bläcfisk utan helt annorlunda. Man förstår också varför man ska ha den starka fisksåsen till för det smakade jättekonstigt med en vedervärdig eftersmak. Får en sprängd geting i betyg av 5 möjliga.....
Då så måste jag få beskriva vad vi fick kvällen innan när vi var på väg hem till bungen, så ni försår att mycket av det som vi blir bjudna på smakar helt fantastiskt bra
Den här kvällen fick vi isade ostron med friterad rödlök, stark chilisås och någon form av vad hon sa en speciell sallad. Det här var grymt gott och sköljdes ner med en iskall chang för mig och ett glas iskallt gott vin för Annelie.

No comments: