Tuesday, January 9, 2007

Svingaling


Nu var det dags för lite motion på den alltmer smäckra lekamen, Jag och Tompa drog upp till soi dao highland. vi fick resa i tre timmar för att komma dit och det var hör och häpna lite kallare!!! Banan var riktigt schysst och hålens utformning var anpassade till terrängen, vatten fanns på tolv av dom arton hålen, scoren var väl inget varken jag och Tomas kommer att skryta om men nu står det 1-1 när det gäller golf sporter...... Vi har också fått reda på att det cirka 5 mil norr om chantaburi har slagit sig ner ett femtital svenskar, så Thaiarna har ett smeknamn på det området som lilla Sverige, det var avdelningen onödigt vetande!! Vi har bestämt oss för att stanna här tills den 18 jan då vi kommer att åka till bkk för att avsluta vår vistelse i Thailand. Våra närmaste förehavanden är lite nattfiske och även djuphavsfiske. Jag har gett mig bara den på att skaffa ett nytt viktrekord på fisk. Det nuvarande rekordet är på 5,5 kg fast det var en riktigt imponerande gös, gäddor som jag kanske har fått ett par hundratal ( med garanti sanning) så har ingen av dom varit över 4,5 kg men men skam den som ger sig nu så ska den där riktigt stora fastna på kroken. Som ni vet så måste man äta och det gör vi mest hela tiden känns det som, igår så testade jag en koreansk bbq både koka och steka på vår riktigt genuina thai krog, innan åt jag en för mig ny variant av som tam men denna gången gjord på mango istället för papaya, den var riktigt god. När dom serverade min BBQ så fick jag en jätteterrinne med buljong en koleldad ställning med ett tillagningsfat som var liknande en sockerkaksform. fördjupningen la man i buljongen som på direkten kokade upp däri la man nudlar och grönsaker. på den upphöjda delen fick man en liten svålbit att smörja in den med och seda la man på tunnt skivat marinerat kött. Ett ägg knäcktes i den kokande buljongen och sedan åt man detta med starka dipsåser. Till den här rätten fick vi fyra skålar men det var ju bara jag som skulle äta av denna(som tur är så finns Sussie Borg och hon kan äta hon!) När man försökte klura ut om det var jag som hade missat i beställningen och att dom hade serverat 4 portioner så kom notan in min Stora chang öl 50 bath min fjärdedel som tam 20 bath och min gigantiska BBQ 160 bath dvs 230 bath fär allt detta dvs 46 spänn!!! Ja just det Sussie tyckte att hon hade ätit halva min så hon slantade 80 bath så summa sumarum för ett sällan skådat skrovmål 150 bath eller 30pix
see you!

2 comments:

Nille said...

Soi Dao, där bor min frus mor och far. Vi har nog varit där ett 20-tal gånger. Patong kallas det också. Golfbanan har jag inte hunnit prova men polarna kom ner för vårt brölopp passade på att spela. Enligt en annan thaigolfare är det en klassisk bana.

Att det bodde 50 svenskar runt och kring där, det var något nytt? Vart har du hört det?

b-tung said...

Hej nille det är en variant på estate ställe med många svenskar. deras webadress är www.maithai.se hoppas att att det kan vara till hjälp. mvh Björn